Ickelitet pepparkakshus!

Helgen innan jul så var mina kära vänner Sara och Magdalena hos mig, och på söndagen när Magdalena hade åkt hem, så byggde Sara och jag ett stort pepparkakshus! (Dog nyss av skräck när min syrra gick nerför trappan)
Vi hade tänkt göra ett från en bok med olika designer, men, de visade sig vara liíite för komplicerade för två små byggamatörer! Det fanns tex Eiffeltornet, medeltida hus, tvåvåningshus med balkong och allt, båthus(??), fyr, väderkvarn, aa ni fattar svårighetesgraden.

Så, vi bestämde oss helt enkelt för att göra ett vanligt hus, fast i större proportioner =) Vi gjorde mallar och allt, gjorde alla delar, tog tre styckenförpackningar med pepparkaksdeg. Sen skulle vi sätta ihop allting, då blev saker lite svårare, smält socker är sjukt farligt att hålla på med! Det är typ som att bränna sig med kokhett vatten, förutom att vatten rinner ju av på en gång (ofc), medans socker fastnar och sen när man i panik försöker få bort den så följer all hud med typ :) Smärtsamt!

Gick ganska bra, tills vi insåg att allt var för mjukt, så vi slängde in allt i ugnen igen. Sen gick det bra tills vi kom till taket, det dick sönder i tre delar (som man ser nedan), men, vi gav inte upp, utan lyckades till sist få ihop det :D


Här ser man då en apa och en halv ängel på taket, en krokodil nere på väggen,
små graner & det fina budskapet God Jul på taket :) Det var självklart Saras idé,
själv gjorde jag alla fina djur :D


Här är då andra långsidan (hel), en giraff och en elefant på taket, en bil,
en stor & en liten gran, en galen kanin med röda ögon, en tant + Dr House :D
Och sen så har vi ju Saras fina kortsidor, en mycket fin stjärna och en julgran,
båda gjorda med nonstops och annat godis, tyvärr har jag icke någon
bild på mästerverken xP


Idag åt jag sorgligt nog upp Dr. House =/ rip



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0